dimarts, 28 d’octubre del 2014

“Hàbits d’estudi per evitar el fracàs escolar”.

El dia 24 d’octubre vam parlar dels “Hàbits d’estudi per evitar el fracàs escolar”. A continuació us deixem un resum del que vam parlar a la xerrada.
Per assolir l’èxit escolar és important descartar qualsevol dificultat específica durant el procés d’aprenentatge. Aquestes dificultats han de ser identificades i s’han de resoldre per evitar problemes a l’alumne en el seu progrés personal i acadèmic (problemes d’atenció, concentració, comprensió lectora, raonament matemàtic, dislèxia...). Si no es resolen, aquests amb l’edat es fan mes grans i poden portar al nen a una situació de fracàs i en els casos més greus d’abandó escolar.
                                 

   
Moltes vegades es dóna molta importància al resultat final, sense tenir en compte el progrés realitzat per cadascun. Hi ha nens que s’esforcen molt però això no queda reflexat en els resultats i a vegades no és valorat pels adults i és quan el nen es desmotiva i abandona, perquè veu que no es valora el seu esforç.
És important desenvolupar al màxim el talent i les habilitats específiques de cada nen, per aconseguir-ho, és bàsic primer tenir uns hàbits d'estudi, per això us proporcionem unes pautes bàsiques per adquirir-los:

A on estudio?
        Hem d’estudiar sempre al mateix lloc i que sigui adequat, hem de trobar un lloc a la casa que reuneixi aquestes condicions:
        Habitació silenciosa, sense sorolls ni música.
        Tindrà una bona il·luminació, preferiblement llum natural. Si és artificial estarà situada al cantó contrari de la mà amb què s’escriu, per no fer ombres. 
        Tindrà una temperatura suau. No ha de fer ni fred ni calor (entre 17 i 20 graus).
        Taula ampla i espaiada. Ha de ser adequada a l’altura del nen/a perquè sinó es sentirà incòmode i es cansarà amb més rapidesa. (No hi ha d’haver massa objectes a sobre).
        Una cadira amb respatller recte, que mantingui la columna vertebral en posició correcta.
        Els llibres i materials de consulta han d’estar a prop (perquè el nen no s’hagi d’aixecar constantment), per exemple, en una prestatgeria.
        És aconsellable tenir un SURO a la paret o un equivalent, amb les següents informacions:
        Horari de les classes.
        Dates dels exàmens.
        Dates de lliurament de treballs.
        Calendari escolar.

Quan estudio?
        PLANIFICAR EL TEMPS D’ESTUDI.
        ORGANITZAR EL TEMPS D’ESTUDI.
        PLANIFICACIÓ HA DE SER:
        Realista: s'ha de poder dur a terme.
        Adaptable: s’ha d’ajustar a possibles canvis imprevistos.
        Personal: en base al ritme de treball i aprenentatge de cadascú
        Constant. És la base per obtenir bons resultats.
        COM PLANIFICAR EL TEMPS D’ESTUDI?
        Fer un horari (graella) d’estudi; diari i setmanal a partir de les hores fixes (menjar, dormir, classes, altres activitats...)
        S'ha de ser constant a l’hora de complir-lo.
        Utilitzar l’agenda per anotar els exercicis de cada assignatura, les dates d’exàmens i de lliurament de treballs.
        Estudiar tots els dies a la mateixa hora i dedica-hi la mateixa quantitat de temps.
        Treballar en cada assignatura el temps proporcional a la seva dificultat. Es necessitarà més temps en les assignatures que li costin més al nen/a.
        Hem d’estudiar sense gana ni en plena digestió.
        Sense maldecaps ni preocupacions.
        Dorm les hores adequades (dependrà de l'edat, mínim 8 hores).

Què estudio?
        En primer lloc començar per les assignatures més difícils (quan es comença a estudiar és quan  la ment esta més fresca i no s’està cansat, per tant el rendiment serà més òptim). El temps de treball ha de ser d’uns 40 a 60 minuts amb descansos de 10 a 15 minuts.
        A continuació realitzar les tasques més fàcils.
        Ordenar les assignatures per ordre de dificultats, com hem dit abans i segons l’horari d’assignatures de cada dia (GRAELLA HORARI)
Ex: És dilluns i el nen/a té uns deures de mates molt difícils, una fitxa de català ( fàcil) i una fitxa de medi ( una mica més difícil que català) pel dimarts. Primer faré mates, després medi i finalment català.

Com estudio?
A l’hora d’estudiar s'han d’utilitzar certes tècniques que facilitin l’aprenentatge.
Algunes d’aquestes tècniques són:
        Realitzar un bon subratllat del tema (només subratllant les idees importants) i també realitzant una lectura comprensiva.
        Fent esquemes. (buscant les idees principals i secundàries del tema; per veure la informació visualment).
        Resums. (Explicar la informació del tema amb les pròpies paraules de l’alumne)
Sempre estudiar amb paper i llapis per fer anotacions.

Aquests és un resum de les recomanacions que fem perquè progressivament els vostres fills vagin adquirint l'hàbit d'estudi i aconseguir tenir èxit escolar, i us volem recordar que ser constant és bàsic per aconseguir resultats.
Si el vostre fill fa classes de reforç escolar, és molt important que li ensenyin a estudiar. Cada infant és diferent i no tots els nens aprenen de la mateixa manera. Per tant aquest criteri cal tenir-lo molt en compte a l'hora d'escollir bé el centre on rebrà aquest suport. Busqueu-ne un on us ofereixin aquesta possibilitat. Als nens que tenim a reforç, els hi adeqüem l’explicació a la manera que veiem que tenen d'aprendre. No es pot ensenyar igual a tothom i per tant cal que rebi explicacions de forma personalitzada i adaptada a la seva capacitat. També s’ha de tenir en compte, que quan els pares ens diuen que al nen li costa fer els deures, saber perquè li passa això. Poder-ho identificar ens permetrà ajudar realment al nen i evitarem un possible fracàs escolar.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada